Ben of ken je een begeleider of vrijwilliger bij activiteiten die Nederlands stimuleren bij kinderen? Zoek je hiervoor tips of materiaal? Of organiseer je geen specifieke taalstimulerende activiteiten maar wil je in je werking meer aandacht voor taal hebben?

Dan zijn deze workshops op zaterdag 20 april te GC De Zandloper (Wemmel) heel geschikt. Schrijf je snel in, de plaatsen zijn beperkt. Voel je je niet onmiddellijk dé gepaste persoon? Laat dit gerust ook weten aan collega’s die hier meer gericht rond werken.

PROGRAMMA

9.00 – 9.30 uur: Onthaal met koffie

9.30 – 11.00 uur: Ronde 1 (keuze uit drie workshops)

Workshop A: “Talige begeleidershouding” door Jaan Dehantschutter van vzw ‘de Rand”

Wat is een talige begeleidershouding? Hoe ga je om met een grote talendiversiteit? Hoe zorg je dat alle kinderen meespelen en hoe kan je tijdens het begeleiden van een activiteit taal stimuleren? Je krijgt tips over een duidelijke speluitleg, taalstimulering tijdens je activiteiten en positief omgaan met andere talen. De tips zijn interessant voor alle kinderen, elk kind is immers in taalontwikkeling. Leer hoe je van het Nederlands een leuke speeltaal maakt.

Workshop B: Interactief en belevingsgericht voorlezen door Gil Geron van Narrata

In kleine groepjes bereid je vanuit een prentenboek een interactieve voorleessessie voor. Je kiest zelf of je je richt op jonge kleuters, oudere kleuters, jonge lagere schoolkinderen, oudere lagere schoolkinderen of 12 tot 14-jarigen en ontwikkelt een ‘boekwijzer’ met gedifferentieerde interacties en taalstimulerende activiteiten. Het theoretisch kader over interactief en belevingsgericht voorlezen komt terloops aan bod.

Workshop C: Taalstimulerende initiatieven voor jonge tieners door Joeri Zelck van Zeno Praxis

Hoe ga je om met jonge tieners met een anderstalige achtergrond? Hoe geef je hen goesting om talig te groeien? Welke praktijkvoorbeelden hebben in het verleden gewerkt? Vanuit deze vragen vertrekt Zeno Praxis. Met extra aandacht voor persoonlijke coaching en focus op álle taalvaardigheden (spreken, lezen, schrijven en luisteren) maakt Zeno Praxis kinderen en jongeren taalsterker. Via een aantal casussen krijg je inzicht in de mogelijkheden om taal aan te brengen bij een jong tienerpubliek (9-15 jaar). De workshop is ook nuttig voor begeleiders die met een iets jonger of ouder publiek werken

11.00 – 11.15 uur: Pauze

11.15 – 12.45 uur: Ronde 2 (keuze uit drie workshops)

Workshop D: “Communiceren met anderstalige ouders” door Nele De Kock van vzw ‘de Rand’ en Samira Boukredimi van vzw PIN

Goede communicatie zorgt voor goed geïnformeerde ouders, gelukkige kinderen en minder misverstanden. Leer in deze workshop hoe je alle ouders goed informeert, ook de ouders die niet zo goed Nederlands spreken of je activiteiten nog niet goed kennen. Kom te weten hoe je in duidelijke gesproken en schriftelijke taal communiceert

Workshop E: Interactief en belevingsgericht voorlezen door Gil Geron van Narrata

Workshop F: Taalstimulerende initiatieven voor jonge tieners door Joeri Zelck van Zeno Praxis

12.45 – 14.00 uur: Broodjeslunch en materialenmarkt

Tijdens de broodjeslunch kan je napraten met de andere deelnemers. Ondertussen kan je ook een kijkje nemen op de materialenmarkt waar je nog extra inspiratie kan opdoen. De organisaties DocAtlas, Lezen voor iedereen en Wablieft zullen hun materiaal in de kijker zetten.

 

Schrijf je in